Nyheter och Artiklar
What is mental training and meditation? – Differences and similarities
The difference in Mental Training and Meditation In Personal Mastery, we use the method of Mental Training. Mental Training began to develop in the sixties, and in Sweden, it was primarily Lars-Eric Uneståhl's work in hypnosis and self-hypnosis that led to what we...
Mental Training and Personal Mastery?
What is Mental Training? Mental Training is about how to systematically and regularly train your brain on what you want to happen. This could involve how to relax, manage stress, gain more confidence, or how to set up goals and target images. Change happens in the...
Five common obstacles in mental training
If you are not familiar with Mental Training, you may encounter obstacles that can lead you to believe that it is not working. Here are the most common things that may happen: I fall asleep while listening so it probably doesn't work for me. Fact: When you start...
Bra ledaregenskaper ger välmående medarbetare
I takt med snabb digitalisering och ökad stress, utbrändhet och ohälsa ställs också andra krav på ledarna för att underlätta för en välmående organisation. Modernt ledarskap Modernt ledarskap handlar mycket om kommunikation, att lyssna in och inbjuda till dialog i...
Personligt ledarskap – ledarskap börjar inifrån
Ledarskap definieras i vad vi gör, inte den roll vi har. Även om vi inte har en formell ledarroll är det allt viktigare att vi alla kan kliva in och leda – framförallt oss själva. Allt ledarskap börjar inifrån. Vad är personligt ledarskap? Personligt ledarskap är...
Friskfaktorer och välbefinnande på jobbet
Välbefinnande är en fråga som vi på Personligt Mästerskap brinner för. I detta inlägg går vi in lite mer på djupet i studien "Lyckometer" som fackförbundet Jusek presenterade i mars 2016 och som vi har nämnt i tidigare artikel. De har gjort en undersökning på just...
Mental Träning och Personligt Mästerskap®
Vad är Mental Träning? Mental Träning handlar om att träna hjärnan systematiskt och regelbundet på det du vill ska hända. Det kan vara att slappna av, hantera stress, få bättre självförtroende eller att programmera in mål och målbilder. All förändring sker i det...
Tips för att förbättra kommunikationen i företaget
Kommunikationssvårigheter är ett väldigt vanligt problem på arbetsplatser och kan vara en bidragande orsak till psykisk ohälsa och missnöjda medarbetare. Kommunikation är ett brett begrepp och innefattar inte bara vad vi säger utan även hur vi säger det, vårt...
Stresshantering – Sju sätt att stressa av
Stress är en känsla vi alla upplever någon gång. Det är ett naturligt försvar som vi har med oss redan sedan stenåldern när vi behövde skärpa våra sinnen och uppbringa lite extra energi. Stress i sig är inte farligt, men det är när vi går med ett ständigt stresspåslag...
Värderingar på företaget – viktiga att kommunicera
För såväl företag, organisation och arbetsgrupp är det viktigt att titta på värderingar. Både i ett större perspektiv och på individnivå. Vilka är övergripande värderingar på företaget? Vilka värderingar har de anställda? Stämmer de överens? Vad är värderingar?...