+46 702 60 86 30 info@personligtmasterskap.se

Sommaren går mot sitt slut och det är dags att återgå till rutinerna igen. Ganska snabbt är semestern ett minne blott och alla måsten hopar sig. Stressen byggs på och tecken på utmattning börjar visa sig, jag håller ut till nästa semester och sen börjar det om igen. Känner du igen dig? Att köra på för hårt för att sedan ”panik-vila” är tyvärr en strategi som många använder, men som också kan leda till utbrändhet och sjukskrivning. Så hur mår jag bättre på jobbet?

Hur mår jag bättre på jobbet?

Några strategier för att må bra på jobbet och prestera på topp utan att köra slut på dig själv:

Värderingar

Vilka är din värderingar? Och stämmer de överens med värderingarna på företaget? Att bli medveten om dina värderingar gör att du lättare kan prioritera och göra val som stöttar det som är viktigt för dig. Värderar du frihet högt? Kanske du då skulle kunna hitta en lösning med förtroendearbetstid. Eller är trygghet viktigt? Och vilka kriterier skulle behöva uppfyllas för att du ska känna trygghet på ditt jobb?

Mål

Mål är ofta någonting man pratar om i organisationer. Mål är viktiga i företaget men det är minst lika viktigt att sätta upp mål för dig själv, som du själv har kontroll över. Formulera mål och delmål för ditt jobb. Ett tips är att använda dig av SMARTA mål:

Specifikt – Var konkret och tydlig med dina mål, de ska inte bara vara vaga önskningar.
Mätbart – Hur vet du att du uppnått målet? Vilka kriterier finns?
Attraktivt – Sätt mål som ger dig drivkraft, motivation och energi.
Realistiskt – Var schysst mot dig själv och sätt upp mål som du kan nå. Men de ska samtidigt inte vara för ”enkla”, de blir mer attraktiva om vi får jobba lite för att nå dem.
Tidsbestämt – Vi fungerar alltid bäst med en bestämd tidsram, annars är det lätt hänt att de alltid kommer vara ”sen” eller i framtiden. Våga sätta en deadline. Om du inte skulle klara tidsmålet är det bara att ta feedback och flytta ribban.
Ansvar – Se till att det är ditt mål och att du kan påverka om du kan nå dem eller inte. Låt inte målen vara påverkade av yttre omständigheter och se till att du gör det för din skull – äg ditt mål!

Och sist men inte minst, se till att fira framgång! Stanna upp och uppmärksamma dina framgångar och njut så att du inte bara springer på mot nästa mål och nästa mål och nästa mål..

Återhämtning

Vad gör du som du mår bra av och hur fyller du på med energi? Se till att hitta balansen mellan aktivitet och återhämtning. Personligt Mästerskaps mentala träning är ett perfekt verktyg för återhämtning och för att ladda på batterierna och hjälpa dig att fokusera på det som är viktigt.

Kommunikation

Var tydlig med att kommunicera dina behov och åsikter. Är det någonting du vill förändra på arbetsplatsen för att du ska må bättre? Våga be om det som är viktigt för dig! Ofta håller vi saker inom oss och då ligger det och gnager och påverkar oss negativt och stjäl energi.

Motion

Att motionera och röra på sig är väldigt viktigt för välbefinnande och stresshantering. Vardagsmotionen är minst lika viktig som träningspassen. Motionen hjälper oss att fokusera på annat och få perspektiv på problem eller situationer. Endorfinerna hjälper dessutom till att skapa positiva känslor.

Skratt

När vi skrattar utsöndras också endorfiner och det är många studier gjorda på sambandet mellan skratt och välbefinnande. Att skratta tillsammans med kollegorna skapar även bättre relationer och en känsla av samhörighet.